CCCollection-Villa Cernigliaro
Carlotta Cernigliaro Collection
Il progetto espositivo a cura di Carlotta Cernigliaro presenta un registro ‘altro’ di lettura che restituisce al visitatore un luogo traforato dalla complessità artistica del contemporaneo; passato e presente si rincorrono.
La raccolta comprende dipinti e arti decorative del primo Novecento, antiche riproduzione di carte geografiche, collezione di stampe cinesi e giapponesi d’epoca, foto e disegni originali di Franco Antonicelli, la Collezione Gaetano Kanizsa, numerose opere di artisti di movimenti e avanguardie artistiche postbelliche come Nagasawa, Lawrence Ferlinghetti, Henry Chopin, Jack Hirshman e la Piccola collezione Lettrista.
Acquisizioni, donazioni e opere peculiari
Fabrizio Clerici
Enotrio
Carlo Carrà
Enrico Baj
Picasso
Breddo
Migneco
Giorgio Maria Griffa
Tano Zancanaro
Giovanni Franzi
Paola Bisio
Alfredo Tosello
Lawrence Ferlinghetti
Valerio Anceschi
Giovanni Anceschi
Enzo Minarelli
Mino Bertoldo
Henri Chopin
Maurizio Corona
Aurelio Gravina
Loriana Castano
Paola Zorzi
Cristiano Mattia Ricci
Anita Selinger
Nagasawa
Flavia Robinson De Rossi
Alessandra Lanza
Valter Seren
Ivana Haiek
Agneza Dorkin
Daria Modiano
Paolo Folino
Paolo Fileppo
Pietro Cernigliaro
Maria Ester Joao
Luisa Elia
Marco Ulivieri
Jan Samez
Armando Riva
Marica Albertario
Andrea Mori
Angelo Molinari
Federico Buchicchio in arte Red
Matteo Bernardini
Marina De Bellagente La Palma
Piccola collezione lettrista: Anne-Catherine Caron, Gillard, Roland Sabatier
Collezione Gaetano Kanizsa courtesy of Silvia Kanizsa
Franco Antonicelli Galleria di Simboli
Rigorini, Affreschi e tele d’epoca
Antiche Carte geografiche
Collezione stampe antiche cinesi e giapponesi
"Nell’ingresso della Sverige Radio, dove ero stato invitato, avevo dinanzi a me un antico registratore a nastro magnetico lungo oltre due metri... in quel momento compresi che il mondo delle onde era più solido di qualsiasi discorso; era il primo registratore a nastro magnetico... e pensavo “le parole volano, gli scritti scompaiono”, ribaltando le convinzioni... mentre avevo miliardi di anni orali". H.C.
I have been much stimulated in my European-made art by the Fluxus movement as nurtured by Francesco Conz and his Archivio Conz in Verona.
I tend to consider Fluxus art as a wayward successor to the Dadaists, a somewhat underground movement aimed at subverting the dominant paradigm of reality, upsetting the Establishment interpretation of quotidian reality, and in general upsetting the apple-cart.
To upset it is an urgent task, since there are quite a few bad apples in the cart these days, especially in the White House where resides the Great White Father.
And the “booboisie” will thus also be saved from a life of perpetual boredom.
To shake up ordinary views of our existence on earth, one must begin of course by changing the language we use to express ordinary reality, and by the invention of new forms of expression, such as the creation of new verbs in various languages. Thus I have begun with the invention of the verb fluxare.
Fluxare is obviously a verb that needs to be added to our vocabulary since no such verb exists to describe what it describes. And this is its definition:
Fluxare: to engage in acts of love and spirituality on a much higher level of consciousness than in strictly biologic copulation.
Present tense: fluxo,fluxi,fluxa,fluxiamo,fluxate,fluxano
(In other languages, as for instance in French: flusse, flusses, flusse, flusse, etc.)
I would hereby formally petition the proper lexicographic authorities for the inclusion of the verb fluxare in all standard dictionaries.
In the present exhibition, I have painted and illustrated fluxare in the present tense in the hope that this visualization of the verb will make it ease for people in general to memorize the verb and to employ it in daily conversation—or at least in nightly conversation.
Lawrence Ferlinghetti, San Francisco, USA, Maggio 2005
Mattia Mistrangelo, Nel flusso delle contaminazioni,
concerto per pianoforte a cura di Laura Montigelli, 2014